بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود گوشه چشمی به ما کنند
ادرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/barsahelmarefat/

دعا بر سر سفره غذا

يكشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۵۸ ب.ظ

سفره غذا

کلینى از حفص بن عمر بجلى روایت نموده که گفت: از وضع‏ناهنجارِ مالى و ازهم پاشیدگىِ زندگیَم به امام صادق علیه  السلام  شکایت کردم.
امام فرمود: هنگامى که به کوفه رفتى با فروش بالشِ زیرِ سَرَت هم که ‏باشد به ده درهم غذائى آماده کن و مقدارى از برادرانَت را به غذا دعوت‏ کُن و از ایشان بِخواه تا درباره تو دعا کنند.
حفص گوید: به کوفه آمدم و هرچه تلاش کردم 
غذائى تهیّه کنم میسّر نشد، تا بالاخره طبق دستور امام صادق بالش زیر سَرَم را فروختم و باآماده‏ ساختنِ غذا، تعدادى از برادرانِ دینىِ خود را دعوت نموده و ازایشان خواستار دعا در حلّ مشکلات زندگیم شدم، آنها هم با صرف غذا دعا کردند.

او اضافه کرد: به خدا قسم! جز مدّت کوتاهى از این قضیّه گذشت که‏ متوجّه شدم کسى درِ خانه را مى‏زنَد و چون در را باز کردم، دیدم شخصى‏ که با او داد و ستد داشتم و از وى طلبکار بودم به سراغ من آمد و با پرداخت مبلغ سنگینى که به گمانَم ده‏هزار درهم بود، بدهىِ خود را با من‏ تصفیه و مصالحه کرد و از آن پس پى‏ درپى امرِ من رو به فَراخى و گُشایش‏ نهاد و به رفع سختى و تنگدستى انجامید.(104)
این حدیث شریف، بیش از هرچیز دیگر بیانگر ارزش تجمُّعِ ‏برادران دینى و تأثیر دعاى دسته‏ جمعى است، آن هم بر سر سفره غذا.
همچنان که گویا محبوبیّتِ اطعام مؤمنین است، که امام به حفص ‏دستور فرمود: »بالشِ زیرِ سرت را هم که باشد بفروش ... تا مؤمنین برسرِسفره غذا تجمُّع و دعا کنند«.
---------------------------------------

104)  کافى، ج 5، ص 314 ؛ بحارالأنوار، ج 47، ص 382.

نظرات  (۱)

  • محمد روشنیان
  • تشکر بابت مطلب خوبتون و همچنین معرفی منبع

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی