بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود گوشه چشمی به ما کنند
ادرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/barsahelmarefat/

۱۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۵
اسفند

حضرت زهرا سلام الله

ابونعیم اصفهانی 
از جمله پرهیزکارترین برگزیدگان و برگزدیده ترین پرهیزکاران، فاطمه سلام الله علیها، سید بتول، پاره ی تن و شبیه رسول است.(16)
ابن اثیر
فاطمه سلام الله علیها به ام ابیها ملقب شده و محبوب ترین افراد نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم بود.(17)
دکتر بنت الشاطی 
فاطمه سلام الله علیها محبوب ترین دختران پیامبر و شبیه ترین افراد نسبت به او در خلقت و اخلاق بود.(18)
دکتر علی ابراهیم حسن 
زندگی فاطمه سلام الله علیها صفحات نادری از تاریخ اسلام است که در آن جلوه های عظمت ملموس است ... حضرت فاطمه سلام الله علیها در اسلام اثر بزرگی داشت. دولت فاطمیون از نام او تشکیل شد و دانشگاه الازهر نیز از نام او مشتق شده است.(19)
ابن ابی الحدید 
رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم

۲۳
اسفند

شهادت جعفر طیار برادر امیرالمؤمنین على (ع)۱۰ جمادی الثانیه

جعفر بن ابی طالب(علیه السلام)

“جعفر بن ابی­طالب” مشهور به “جعفر طیار” که ۲۰ سال پس از    «عام ­الفیل» در مکه به دنیا آمد.[۱] کنیه اش “عبدالله” است و مادرش “فاطمه بنت اسد” نخستین زن هاشمی بود که با مردی هاشمی یعنی “ابوطالب” ازدواج کرد. برادران وی “عقیل”، “طالب”، و “حضرت علی بن ابیطالب” می باشند.[۲]

«هنگامی که در مکه خشکسالی شد و ابوطالب در مضیقه شدید مالی قرار گرفت، به پیشنهاد پیامبر(صلی الله علیه و آله) “عباس بن عبدالمطلب” نزد برادرش ابوطالب رفت و کفالت جعفر را بر عهده گرفت و جعفر نزد عمویش بود تا زمانی که اسلام آورد.»[۳]

بر اساس روایتی ایشان در همان سال

۲۱
اسفند

ذکر و دعا

« ذکر » عبارت است از یاد خدا و توجه قلبى انسان به ساحت قدس پروردگار ; ذکر پرده هاى خود خواهى و غرور را که بزرگترین دشمن سعادت انسان است مى درد ، او را از خواب غفلت بیدار مى کند و از خطراتى که سعادت وى را تهدید مى کند آگاه مى سازد . ذکر خدا مانند دانه هاى حیات بخش باران است که بر سرزمین روح و قلب انسان مى بارد و انواع بذرهاى فضیلت و تقوا را شکوفا و بارور مى سازد ، و نفع آن در صورتى است که دوام داشته باشد و به زبان و با حضور قلب و توجه تام

۱۵
اسفند

عزت نفس

عزت در لغت به معنى شکست ناپذیرى است. عزیز یکى از صفات بارى تعالى است و در قرآن کریم، ذات اقدس خداوند 92 بار با این صفت یاد شده است.

عزت در مورد انسان نیز از همین ریشه سرچشمه مى گیرد و به معنى حفظ آبرو و شخصیت، و عدم کرنش در برابر صاحبان زر و زور و تزویر است که یک نوع شکست ناپذیرى است.
روشن است که چنین عزتى را فقط در ارتباط محکم با صاحب عزت مطلق ، خداى عزیز ، مى توان به دست آورد. اتکا به قدرتى که با داشتن آن هرگز انسان

۱۴
اسفند

نماز جماعت

آئین اسلام،از بعد اجتماعى مهمى برخوردار است و با عنایت‏به‏برکات آثار وحدت و تجمع و یکپارچگى،در بسیارى از برنامه‏هایش‏بر این بعد،تکیه و تاکید کرده است.

برگزارى نمازهاى روزانه واجب نیز به صورت جماعت و گروهى،یکى از این برنامه‏هاست.
در اینجا به اهمیت‏«نماز جماعت‏»و آثار گوناگون آن اشاره‏مى‏کنیم:
اهمیت نماز جماعت
غیر از آثار فردى و اجتماعى نماز جماعت(که به آنها اشاره خواهدشد)پاداش‏هاى عظیمى براى آن بیان شده که در اینجا به بعضى ازروایات،اشاره مى‏شود. از رسول خدا(ص)نقل شده که:«من سمع النداء فلم یجبه من غیرعلة فلا صلاة له‏» (1) نماز کسى 

۱۲
اسفند
بدگمانی

بدگمانى در قرآن مجید
« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ »
«اى کسانى که ایمان آورده اید! از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید. چرا که بعضى از گمان ها گناه است.»

? اشاره: 
«سوء ظن» و بدگمانى قسمى دیگر از بهتان است، یعنى این که چیزى را که از کسى ببیند یا بشنود و در آن گمان بد نماید و از گمان خود پیروى نماید و به احتمال صحیح و جهت صلاح در آن کار اعتنایى نکند.  
بدگمانى در روایات اسلامی
مولا امیرالمؤمنین على (علیه السلام) مى فرمایند: «ایاک ان تسییء الظن فان سوء الظن یفسد العبادة و یعظم الوزر؛ از سوء ظن بپرهیز، چرا که سوء ظن

۰۹
اسفند

شرک

r سخن قرآن کریم درباره شرک
قرآن کریم مى فرماید: إِنَّ اللهََ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَآءُ[1]؛خداوند مشرک  را  نمى  آمرزد  و  غیر  مشرک را از هر که بخواهد مى آمرزد .

در آیه اى دیگر خالق یکتا درباره شرک مى فرماید: وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللهَِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِکُونَ[2] ؛ وبیشتر آنها که مدعى ایمان به خدا هستند ، مشرکند .

ستاره   و  فلک  و روزگار مخلوقند                     چنان روند که ایزد بدو دهد فرمان

کسى که صنع بیند و خداى نشناسد                    بدان که هست بر او نام آدمى بهتان

( عنصرى )

r اشاره
شرک عبارت است

۰۸
اسفند

تسریع در ازدواج

یکى از زیباترین کانونهایى که به حفظ نفس و مصونیت انسان در مقابل مفاسد و منکرات جنسى کمک مى‏کند، ازدواج است. امام رضا علیه‏ السلام درباره ضرورت و تسریع در ازدواج دختران مى‏فرماید: «روزى جبرئیل بر پیامبر اسلام صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله نازل شد و گفت: پروردگار به تو سلام مى‏رساند و مى‏فرماید: دختران به منزله میوه درخت هستند، میوه هنگامى که رسید چاره‏اى جز چیدن ندارد وگرنه آفتاب آن را فاسد، و یا دگرگون مى‏کند. دختران نیز هنگامى که به بلوغ رسیدند، چاره‏اى جز ازدواج ندارند وگرنه از فساد ایمن نیستند».[1]
به همین جهت پیامبر اسلام صلى‏ الله ‏علیه‏ و‏آله مى‏فرمایند: «کسى که ازدواج کند، نصف دین خود را حفظ کرده است».[2]
همچنین پیامبر خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله درباره اهمیت و محبوبیت ازدواج 
۰۷
اسفند

مبارزه با نفس

میل به خودنمایی و جلوه‌گری به مصالحی در سرشت زن، وابسته است که باید در مسیر درست و هدفی والا به کار گرفته شود. بی گمان این گرایش در وجود زن اگر همچون سایر میل‌ها به درستی به کار گرفته شود، ثمرات مطلوبی خواهد داشت و در جهت کمال او کار آمد خواهد بود و در مسیر فراهم آوردن محیطی مناسب همراه با زندگیش، سودمند خواهد شد؛ چرا که هیچ گرایش درونی بدون دلیل در وجود انسان به ودیعت نهاده نشده است. اما اگر این گرایش، مرزی نداشته باشد و خودنمایی و جلوه‌گری همواره و در همه جا نمود داشته باشد، قطعا فسادآفرین خواهد بود و در ایجاد زمینه‌های ناهنجاری در جامعه تأثیر خواهد گذاشت، پوشش را می‌توان مهمترین عامل تعدیل این میل دانست. اشاره لطیفی به این مطلب در کلام علی (علیه السلام) است: «زکاه الجمال العفاف؛ زکات زیبایی، عفاف است» .(1)
زیبایی برای زن، سرمایه است، اما

۰۷
اسفند

اهل سنت

شما براى مشروعیت خلافت ابوبکر به اجماع اهل حلّ و عقد استناد مى‏کنید و حال آن‏که استوانه‏هاى علمى شما منکر آن هستند. 
ماوردى شافعى ( متوفّاى 45 ) و ابویعلى حنبلى ( متوفّاى 458 ) که به صراحت گفته‏اند : در بیعت ابوبکر، اجماعى در کار نبوده و هر گونه سخن از اجماع، گزاف است. « فقالت طائفة : لاتنعقد إلّا بجمهور أهل العقد والحلّ من کلّ بلد، لیکون الرضا به عامّاً، والتسلیم لإمامته إجماعاً، وهذا مذهب مدفوع ببیعة أبی بکر -رضی اللّه- عنه على الخلافة باختیار من حضرها، ولم ینتظر ببیعته قدوم غائب عنها » الأحکام السلطانیّة لماوردى، ص 33، الأحکام السلطانیّة، لأبی‏یعلى محمد ابن الحسن الفراء، ص 117.. 
شما راست مى‏گویید، یا این دو شخصیّت برجسته سنّى مذهب؟ 
15 - شما مى‏گویید : تمامى صاحب نظران از اصحاب ومهاجرین در انعقاد بیعت ابوبکر دخالت داشتند و حال آن‏که مفسّر بزرگ شما قرطبى ( متوفّاى 671 ) با صراحت منکر آن است و مدّعى است که خلافت ابوبکر فقط به واسطه بیعت عمر منعقد گردید ؛ « فإن عقدها واحد من أهل الحلّ والعقد فذلک ثابت، ویلزم الغیر فعله، خلافاً لبعض الناس حیث قال