بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود گوشه چشمی به ما کنند
ادرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/barsahelmarefat/

صله رحم

شنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۶ ب.ظ

صله رحم

خویشاوندان، ارتباط خونى با هم دارند. شاخ و برگ‌هاى یک‏درختند و گل‌هاى یک بوستان. پس، ارتباطشان هم طبیعى است و قطع‏رابطه و رفت و آمد میان اقوام، عارضه‏اى ثانوى و یک بیمارى‏اجتماعى و «آفت‏خانوادگى‏» به حساب مى‏آید و اگر بى‏دلیل باشد، زشت‏و نارواست. اگر دلیلى هم داشته باشد، قابل رفع و شایسته تجدید رابطه‏است.

حضرت على(علیه‌السلام) مى‏فرماید: «صلة الرحم توجب المحبة‏؛ [1] .

پیوند با خویشاوندان (صله‏رحم) محبت مى‏آورد.»

روشن است که قطع این رابطه هم، سردى و کدورت و جدایى‏ دل‌ها را در پى دارد.

r صله رحم در روایات
 در احادیث، از صله رحم به عنوان «محبوب‏کننده‏انسان میان بستگان‏» یاد شده است: «صلة الرحم ... محبتة فى‏الاهل‏».[2] .

سفارش اکید دین، بر این است که حتى با آنان که با شما بریده وقطع رابطه کرده‏اند، صله رحم و تجدید رابطه کنید (صل من قطعک) که‏این، نوعى ایثار و گذشت فوق‏العاده مى‏طلبد.

محدوده این پیوند نیز گسترده است و هر بهانه را از دست انسان‏مى‏گیرد. امام‏صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید:

«صل رحمک و لو بشربة من ماء؛ [3]

صله رحم کنید، هر چند در حد خوردن جرعه آبى باشد.»

در حدیث معروف دیگرى آمده است:

«صلوا ارحامکم و لو بالسلام‏»؛

هر چند با سلام گفتن، با خویشاوندان پیوند برقرار کنید.

آنچه گاهى مانع رفت و آمدهاى خانوادگى و دیدارهاى‏خویشاوندان یا دوستان مى‏شود، توقعات بالا، هزینه و مخارج، معطلى‏رفت و برگشت، وقت نداشتن افراد و ... است. اما اگر به حداقل هم‏راضى باشیم و لحظه‏اى نشستن و حالى پرسیدن و آبى و چایى خوردن‏و برخاستن، یا از همان دم در، سلام کردن و جویاى حال شدن وبرگشتن هم باشد، «صله رحم‏»ها بیشتر و ارتباطها قویتر خواهد گشت.

r آثار و نتایج
این نوع پیوند، فواید بسیار و آثار دنیوى و اخروى فراوانى دارد که‏از احادیث‏بسیار آن، تنها به دو نمونه زیر، اکتفا مى‏کنیم:

حضرت امام باقر(علیه‌السلام) فرموده است:

«صلة الارحام تزکى الا عمال و تنمى الاموال و تدفع البلوى و تیسر الحساب وتنسى‏ء فى الاجل‏؛ [4]

صله ارحام، «اعمال‏» را پاک، «اموال‏» را افزون، بلاها را دفع، حساب‏را آسان مى‏کند و «اجل‏» را به تاخیر مى‏اندازد.»

همچنان که مى‏بینید، نتایج‏یاد شده، برخى به امور دنیوى مربوط‏است، برخى هم نتایج اخروى و پاداشهاى خدایى را نسبت‏به این‏عمل، بازگو مى‏کند.

حدیث دیگر از امام صادق(علیه‌السلام) است:

«صلة الارحام تحسن الخلق و تسمح الکف و تطیب النفس و تزید فى الرزق وتنسئ الاجل‏؛ [5]

صله رحم، اخلاق را نیکو، دست را بخشنده، دل و جان را خوش‏مى‏سازد، رزق را مى‏افزاید و اجل و مرگ را به تاخیر مى‏اندازد.»

این کار نیک و ساده، آن‏قدر سازنده و مفید است و آنچنان موردرضاى پروردگار، که گاهى تقدیر الهى به خاطر آن عوض مى‏شود وخداوند به پاداش این عمل نیکو، بر عمر کسى مى‏افزاید. در مقابل، قطع‏رابطه‏ها و بریدن از خویشاوندان، به حدى شوم و نفرت‏بار و در نظرخداوند، ناپسند است که عمر را مى‏کاهد.

به این حدیث تکان‏دهنده توجه کنید:

امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «ما چیزى را جز «صله رحم‏» سراغ نداریم که عمررا زیاد کند، تا آنجا که گاهى تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولى او اهل‏صله رحم مى‏شود. آنگاه خداوند، سى سال بر عمرش مى‏افزاید و سى و سه سال‏دیگر زنده مى‏ماند. و گاهى اجل کسى سى و سه سال است، به خاطر قطع رحم وگسستن رابطه‏هاى خویشاوندى، کاهش مى‏یابد و اجلش سر سه سال فرامى‏رسد.»[6]

r مرز صله رحم 
این ادب معاشرت، اختصاص به بستگان پاک و با تقوا و حزب‏اللهى هم ندارد. یک وظیفه اخلاقى است، حتى نسبت‏به آنان که اهل‏گناهند. چه بسا به برکت رفت و آمدهاى بستگان صالح، فاجران هم راه‏صلاح پیش گیرند و تاثیر بپذیرند. گاهى ترک مراوده و رفت و آمد،سبب مى‏شود که بستگان معصیت‏کار، در گناه و بیراهه خود، بیشترپیشروى کنند، ولى حفظ رابطه، جلوى بدتر شدن آنان را مى‏گیرد. دراین صورت، تکلیف، همچنان نگهبانى از این خط ارتباط و پیوندخویشاوندى است.

یکى از شیعیان از امام صادق(علیه‌السلام) مى‏پرسد: برخى خویشاوندانم‏خط و تفکر دیگرى دارند، غیر از فکر و مرامى که من دارم. آیا آنان برمن حقى دارند؟ حضرت فرمود: آرى، حق قرابت و خویشاوندى راچیزى قطع نمى‏کند. اگر با تو همفکر و هم عقیده باشند، دو حق بر تودارند: یکى حق خویشاوندى، دوم حق اسلام و مسلمانى. [7]

حتى اگر بستگان، مایه آزار انسان را هم فراهم کنند، باز حق‏گسستن پیوند را نداریم. در حدیث آمده است:

مردى خدمت رسول خدا((صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! من‏خویشاوندانى دارم که من با آنان پیوند مى‏کنم و رابطه دارم، اما آنان‏آزارم مى‏دهند. تصمیم گرفته‏ام آنان را ترک کنم. حضرت رسول فرمود:آنگاه، خدا هم تو را ترک مى‏کند! ... گفت: پس چه کنم؟ رسول خدافرمود: به کسى که محرومت کرده، عطا کن، با کسى که از تو بریده،رابطه برقرار ساز، کسى که بر تو ستم کرده، از او درگذر. هر گاه چنین‏کردى، خداوند پشتیبان تو خواهد بود. [8]

از على(علیه‌السلام) نقل شده که فرمود:

«صلوا ارحامکم و ان قطعوکم‏»؛ [9]

با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان باشماقطع‏رابطه‏کرده‏باشند.

سنت «صله رحم‏»، از نیکوترین برنامه‏هاى دینى در حیطه معاشرت‏است. گرچه شکل نوین زندگى و مشغله‏هاى زندگی‌هاى امروزى، گاهى‏فرصت این برنامه را از انسان‌ها گرفته است، ولى حفظ ارزش‌هاى دینى وسنتهاى سودمند و ریشه‏دار دینى، از عوامل تحکیم رابطه‏ها درخانواده‏ها است. بویژه در مناسبتهاى ملى، در اعیاد و وفیات و آغازسال جدید، فرصت طبیعى و مناسبى براى عمل به این «سنت دینى‏»است.

باشد که بر دستورالعمل‌هاى مکتب در بعد اجتماعى و خانوادگى،وفادار بمانیم و صفاى زندگى را در سراب غربزدگى و تقلید از «فرهنگ‏بیگانه‏» نبازیم.

r     حکایت
1- صله رحم امام
حسین بن على پسر عموى امام صادق علیه السلام از افراد شجاع و پر صلابت بود به طورى که به او رمح آل ابوطالب (نیزه خاندان ابوطالب ) مى گفتند. از آنجائى که بینى پهنى داشت به حسن افطس معروف گردید.


او در ماجراى قیام عبدالله محض (نواده امام حسن ) بر ضد منصور دوانیقى خلیفه عباسى پرچمدار بود، و بر سر همین موضوع با امام صادق کدورتى داشت ، به حدى که یکبار با کارد پهن به امام حمله کرد تا آن حضرت را بکشد.

«سالمه» یکى از کنیزهاى امام مى گوید: در آن هنگام که امام در بستر شهادت قرار گرفت ، در بالینش بودم و پرستارى مى کردم ، بى هوش شد، وقتى که به هوش آمد، به من فرمود: هفتاد دینار به حسن افطس بدهید و فلان مقدار و فلان مقدار به افراد دیگر بپردازید.عرض کردم : آیا به مردى که با کارد پهن و تیز به شما حمله کرد و مى خواست شما را بکشد هفتاد دینار بدهیم؟  فرمود: آیا نمى خواهى مشمول این آیه باشم که خداوند مى فرماید: آنها که پیوندهائى که خداوند به آنها امر کرده است بر قرار مى دارند و از پروردگارشان مى ترسند و از بدى حساب بیم دارند... داراى عاقبت نیک در سراى آخرت خواهند بود. »[10]

سپس فرمود: آرى اى سالمه خداوند بهشت را آفرید و پاکیزه و خوشبو ساخت به طورى که بوى خوش آن فاصله مسیر دو هزار سال راه به مشام او مى رسد، ولى این بوى خوش به مشام قطع کننده پیوند و خویشاوندى و عاق والدین نمى رسد. [11]

2- عدم صله رحم و مرگ
شعیب عقر قوقى گوید: امام موسى بن جعفر فرمود: فردا مردى از اهل مغرب به نام یعقوب ترا ملاقات مى کند و از احوال من مى پرسد او را به خانه ام راهنمائى کن. من او را در طواف یافتم و حال احوال کردم ، دیدم مرا مى شناسد. گفتم : از کجا مرا شناختى ؟   گفت : در خواب کسى مرا گفت : که شعیب را ملاقات کن و آنچه خواهى از او بپرس . چون بیدار شدم نام ترا پرسیدم ترا به من نشان دادند.

او را مردى عاقل یافتم و به در خواستش او را به خانه امام بردم و اجازه طلبیدم و امام اجازه دادند.
چون نگاه امام به او افتاد فرمود: اى یعقوب دیروز اینجا (مکه ) وارد شدى ، ما بین تو و برادرت فلان جا انزاعى واقع شد و کار به جائى رسید که همدیگر را دشنام دادید و این طریقه ما و دین پدران ما نیست ، ما کسى را به این کارها امر نمى کنیم ، از خداى یگانه و بى شریک بپرهیز.به این زودى مرگ ما بین تو و برادرت جدائى خواهد افکند و این بخاطر آن شد که شما قطع رحم کردید. او پرسید: فدایت شوم ، مرگ من کى خواهد رسید؟ فرمود: همانا اجل تو نیز نزدیک بوده لکن چون تو در فلان منزل با عمه ات صله کردى و رحم خود را وصل کردى بیست سال به عمرت افزوده شد.

شعیب گوید: بعد از یکسال یعقوب را در حج دیدم و احوال او را پرسیدم ، گفت : برادرم در آن سفر به وطن نرسیده وفات یافت و در بین راه به خاک سپرده شد.[12]

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

[1] _ غررالحکم.

[2] _ اصول کافى، ج‏2، ص‏151.

[3] _ اصول کافی.

[4] _ اصول کافی: ج 2، ص‏150.

[5] _ اصول کافی: ج 2، ص 151، حدیث 6 و 12.

[6] _ اصول کافی: ج 2، ص‏152، حدیث‏17.

[7] _ میزان ‏الحکمه، ج‏4، ص‏83.

[8] _ بحارالانوار، ج‏71، ص‏100.

[9] _ بحارالانوار، ص‏92.

[10] - سوره رعد, آیه 21.

[11] - الغیبه للطوسی: ص 128.

[12] - منتهى الآمال: ج 2, ص 206.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی