بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود گوشه چشمی به ما کنند
ادرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/barsahelmarefat/

گوشه ای از فضایل و کرامات امام زمان عج

شنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۳۶ ب.ظ

گوشه ای از فضایل و کرامات امام زمان عج

 امام زمان«عج» فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است  که اکنون در غیبت کبری به سر می برد وحجت خدا بر بندگان در زمین می باشد که در ذیل به برخی از فضائل و کرامات ایشان اشاره میشود:

الف: فضایل:

  1. آن حضرت دارای بهترین و شریفترین نسبهاست .از طرف مادر به وصی حضرت عیسی علیه السلام شمعون و از طرف پدر به پیامبر خاتم حضرت محمد صلّی الله علیه و آله منسوب می باشد.
  2. از فضایل دیگر آن حضرت اینکه: آن حضرت را در روز ولادتش به سرا پرده عرش بردند و از جانب خداوند به او خطاب شد: مرحبا به تو ای بنده من! برای نصرت دین واظهار امر من و هدایت بندگان من خواهی بود و من قسم خوردم بخاطر تو بیامرزم بندگان گناهکار را و به خاطر تو گناهکاران را عذاب کنم (معیار رحمت و خشم خدائی).(۱)
  3. امام زمان (عج) بنا به تصریح ۴۸ حدیث همنام و هم کنیه پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و همچنین شبیه‌ترین مردم به آن حضرت می‌باشد و برکات زمین و آسمان در عصر آن حضرت فراوان می‌شود.(۲)
  4. آیات متعددی از قرآن کریم در رابطه با آن حضرت نازل شده(۳) از جمله آیه ۵۵ سوره نور که می‌فرماید: و خدا به  کسانی که از شما ایمان آورد و نیکوکار گردد وعده فرمود که «در ظهور امام زمان (عج)» در زمین خلافت دهد چنانکه امم صالح پیامبران گذشته جانشین پیشینیان خود شدند و دین پسندیده آنان را بر همه ادیان تمکین عطا کند و به همه مؤمنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی بی هیچ شائبۀ شرک و ریا پرستش کنند و بعد از آن هر که کافر شود به حقیقت همان فاسقان تبه‌کارند.(۴) همچنین آیه ۵۵ سوره قصص که می‌فرماید: ما اراده کردیم که بر آن طایفه ضعیف ذلیل در آن سرزمین منت گذارده و آنها را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث ملک و جانشین فرعونیان گردانیم.(۵)

ب: کرامات:

کرامات امام زمان را نیز می‌توان از فضایل خاص آن حضرت به شمار آورد. از رو به برخی از کرامات آن حضرت به عنوان فضایل اشاره می شود:

  1. نقل است که حکیمه خاتون ،عمه امام حسن عسکری(ع) گفت: وقت ولادت امام زمان (عج) سوره توحید، قدر و آیه الکرسی را بر نرجس خاتون قرائت می‌کردم، نوزاد هنوز به دنیا نیامده بود و در شکم مادرش بود که شنیدم بعد از خواندن من سوره های مذکور را قرائت نمود و بعد از تولد روبه قبله و در حال سجده پدرش او را برداشت و گفت: به اذن خدا قرآن بخوان و نوزاد آیات ۵ و ۶ سوره قصص را قرائت نمود و صلوات بر محمد و علی و فاطمه و تک تک ائمه فرستاد و در بازوی راستش نوشته شده بود:(۶) جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقاً(۷) یعنی حق آمد و باطل رفت بدرستیکه باطل از بین رفتنی است.
  2. نصیر خادم امام حسن عسکریعلیه السلام نقل می‌کند: روزی خدمت امام علیه السلام وارد شدم و حضرت حجت در گهواره بود و شنیدم که می‌گفت: من آخرین وصی پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم هستم و توسط من خداوند بلا را از خاندان من و شیعیان من دفع میکند.(۸)
  3. از محمد بن ابراهیم بن مهزیار نقل است که گفت: بعد از رحلت امام حسن عسکری علیه السلام در شناخت امام بعدی به شک افتادم و نزد پدرم اموال (وجوهات) فراوانی بود و پدرم آنها را برداشته راهی عراق شد و من هم همراهش بودم که در بین راه پدرم از دنیا رفت و مرا سفارش کرد که اموال را به صاحبش برسانم. من با خود گفتم می‌روم بغداد و کسی را خبر نمی‌کنم اگر امام بحق را شناختم اموال را تحویل می‌دهم و اگر نشناختم خودم اموال را صرف خوش گذرانی می‌کنم و با این نیت وارد بغداد شدم و خانه‌ای کرایه کردم بعد از چند روز ناگاه فرستاده‌ای دیدم که نامه‌ای همراه خود آورد و تحویلم داد آن را باز کرده خواندم نوشته بود: ای محمد همراه تو این مقدار از اموال ما وجود دارد و آدرس دقیق آنها را نوشته بود و حتی از قصد و نظر من هم خبر داده بود آنچه را هم نمیدانستم برای من نوشته بود. پس از آن اموال را تسلیم نموده و با حال اندوه و غم چند روزی را در بغداد سپری کردم تا اینکه فرستاده‌ای آمد و نامهای به من داد که در آن نوشته بود: ما تو را جانشین پدرت نمودیم و تو را وکیل در اموال خود نمودیم سپس من هم حمد خدا را گفتم و به ولایت خود برگشتم.(۹)
    ۴. مردی از اهالی عراق اموال فراوانی خدمت امام زمان (عج) برد، حضرت قسمتی از آن را برگرداند و فرمود: حق اقوام خود را از آن جدا کرده و پرداخت کن و من هم از بدهی خود نسبت به پسر عموهایم چیزی به کسی نگفته بودم وقتی که مال را مشاهده کردم دیدم همان مقدار است که از اموال پسر عموهایم همراه من بود.(۱۰)
  4. از ابوعلی بغدادی نقل است که گفت: من در بخارا بودم شخصی بنام «جاوشیر» ده قطعه طلا به من داد تا آنها را خدمت حسین بن روح. نائب امام، در بغداد برسانم در بین راه یکی از طلاها گم شد و من متوجه نشدم ولی بعد از ورود به بغداد وقتی که خواستم طلاها را آماده کنم تا به خدمت نائب امام بدهم متوجه شدم که یکی از طلاها گم شده است از پول خودم شبیه آن قطعه را خریدم و به ضمیمه طلاهای دیگر خدمت حسین بن روح بردم و همه را تحویل دادم ولی وی همان سکهای را که خودم خریده بودم به من برگرداند و گفت: سکهای که گم کرده بودی به دست ما رسید.(۱۱)

پاورقی:

  1. میرزا حسین طبرسی نوری، نجم الثاقب، قم، جمکران، ۱۳۷۵، ص ۱۴۳.
  2. لطف الله صافی گلپایگانی، امامت و مهدویت، قم، انتشارات حضرت معصومه(س)، ۱۳۷۷، ج ۳ ، ص ۶۶.
  3. نعمانی، الغیبه، تحقیق: علی اکبر غفاری، تهران، مکتبه صدوق ص ۲۴۰.
  4. نور،۵۵.
  5. قصص، ۵.
  6. علی بن یونس عاملی، الصراط المستقیم، تحقیق: محمد باقر بهبودی، مکتبه الحیدریه، ج ۲، ص ۲۰۹.
  7. اسراء ، ۸۱.
  8. عاملی پیشین، ص ۲۱۰.
  9. کلینی، اصول کافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، تهران، انتشارات مجد، ج ۲، ص ۴۵۹ومفید، الارشاد، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج۲، ص۴۸۹.
  10. همان، ص ۴۵۷.
  11. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، قم انتشارات هجرت، ۱۳۷۳، ج ۲، ص ۷۹۸.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی