بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود گوشه چشمی به ما کنند
ادرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/barsahelmarefat/

پاسخ به شبهه

يكشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲ ب.ظ

آیه قرآن 👇

 من کل شی خلقنا زوجین لعلکم تذکرون . ( الذاریات 49 )

ترجمه : و از هر چیزی دو زوج آفریدیم امید که شما عبرت بگیرید.. . 

 ❄️ این در حالی است که بکرزایی نوعی تولید مثل در جانداران است که در آن تخمک بدون آنکه بوسیله گامت نر تلقیح شود، خودبخود تقسیم شده و به جاندار جدید ، تبدیل می‌شود که این نوع تولید مثل هم در گیاهان و هم در جانوران دیده می‌شود.

در هر جاندار ، اعم از اینکه تک جنسی باشد یا هرمافرودیت ، بسیار اتفاق می‌افتد که نتوانند جفت مناسبی پیدا کنند. بیشتر چنین گامتهای ناموفقی پس از اندک زمانی متلاشی می‌شوند. اما در موارد استثنایی ، گامتهای منفرد می‌توانند رشد کنند و افراد بالغ طبیعی بوجود آورند. این پدیده را بکرزایی (Parthenogenesis) گویند. از آنجا که هیچ جاندار نری در این نوع تولید مثل شرکت ندارد تا ماده ژنتیک خود را به اشتراک بگذارد، فرزندان حاصل کاملا شبیه مادر هستند و در واقع یک کلون هستند. در طبیعت کلونها در نتیجه تولید مثل غیر جنسی پدید می‌آیند. بکرزایی ، شکل ویژه‌ای از کلون کردن است که به انواع تولید مثل تعلق دارد.

رده روتیفرها جز شاخه آشلمنت‌ها یا کرم سانان رده بندی می‌شوند و شامل 1500 گونه هستند. روتیفرهای ماده در طول بهار و تابستان تخمک‌هایی تولید می‌کنند که بدون لقاح ، روتیفرهای ماده دیگری را پدید می‌آورند. این ماده‌ها نیز بدون لقاح تولید مثل می‌کنند و به این روش ، نسلهای ماده متوالی حاصل می‌آید. در پاییز ، ماده‌ها چند تخمی کوچکتر از بقیه می‌گذارند که از آنها نرهای کوچکی حاصل می‌آیند.

نرها می‌توانند اسپرم تولید کنند که با تخمک لقاح یافته و تخم حاصل می‌شود که دارای پوسته‌ای ضخیم است که می‌تواند شرایط نامساعد را تحمل کند. در شرایط مساعد مثلا در بهار سال بعد ، از این تخم‌ها ، کرمهای ماده حاصل می‌شود. در بعضی از اقسام روتیفرها ، اصولا جنس نر دیده نمی‌شود و افراد همگی حاصل از رشد تخمک‌های لقاح نیافته هستند که رشد بدون لقاح یا بکرزایی است.


🔴🔴🔴🔴پاسخ شبهه:  در کلام عرب زوج وزوجیت رااین چنین تعریف کرده اند:به هردوشیءکه مقارن،مشابه ویامتضادباهمدیگرباشند،زوج گفته میشود.

براساس این معناتمام موجوداتی که به نوعی قرینه دارند،شامل معنای زوجیت میشوندحال چه میخواهداین قرینه درمیان حیوانات باشدکه مابه عنوان«نروماده»می شناسیم وچه اینکه میخواهد این قرینه درموجودات دیگرباشد.دانشمندان امروزی میگویندتمام موجودات ازذراتی به نام اتم تشکیل شدندکه پایه واساس ان ازدوقرینه به نام های الکترون(بابارمنفی)وپروتون(بابارمثبت)تشکیل شده است.تک سلولی هایابه عبارت دیگر«تک یاختگی ها»به مانندتمام موجودات ریز دیگردردرون خودمتشکل ازهمین دوقرینه هستند.بنابراین آنهاهم شامل معنای زوجیت میشوند.اشکال کننده به خیال اینکه زوج تنها به معنای نروماده می اید،وجودتک سلولی هارامبطل نظریه قرآن دانسته است چراکه درمیان تک سلولی هانروماده وجودندارد،غافل ازاینکه یکی ازمعنای  زوجیت«مقارن بودن دوشیء»است که درمیان تک سلولی هابه صورت قطب مثبت ونفی وجوددارد.

روایتی جالب درباره پاسخ بالا که به وجوداتم وایندوقطب متضاد(مثبت ومنفی یاهمان الکترون هاوپروتون ها )اشاره شده است.

امام صادق علیه السلام دراین باره فرمودند:«جهان ازیک جرثومه بوجودآمدوجرثومه دارای دوقطب متضاداست که سبب پیدایش ذره گردید وآن گاه ماده بوجودآمدوماده تنوع پیداکردوتنوع ماده ناشی ازکمی یازیادی ذرات آنهامی باشد».

طبق کشف جدیددانشمندان؛دردرون الکترون وپروتون هم قاعده زوجیت حاکم است.فیزیکدانان در درون اتم ذرات بنیادی به نام«کوارک»(Quark )کشف کرده اندکه ذرات تشکیل دهنده الکترون وپروتون هستند وباعث به وجودآمدن بارالکتریکی مثبت ومنفی درآنهامی شوند.ازمیان کوارک های شناسائی شده دونوع  ازآنها(D-U )درتشکیل موادپایدارمعمولی نقش اساسی دارند.«منبع:دکتراوبلاکر،فیزیک نوین،ص 34و35،ترجمه بهروزبیضاوی».برای آشنایی ازدنیای کوارک می توانیدبه کتاب«دهر»نوشته دکترحسین سالاری مراجعه فرمائید.

نکته ای درادامه جواب:بعضی ازمفسرین درآیه 49سوره مبارکه ذاریات رابه معنی صنف گرفته اندیعنی موجودات این جهان به صورت«زوج»«زوج»درآمده است،مانندشب وروز،نوروظلمت،دریاوصحرا،خورشیدوماه،نروماده،وغیراینها.یعنی تمام موجودات عالم ازدوصنف تشکیل شده است.

امام رضاعلیه السلام دراین باره فرمودند:«خداونداشیاءجهان رامتضادآفریده تاروشن شودبرای اوضدی نیست،وآنهاراباهم قرین ساخته تامعلوم شودقرینی برای اونیست،نورراضدظلمت،خشکی راضدتری،خشونت راضدنرمش،سرماراضدگرما قرارداده ودرعین حال اشیاءمتضادراجمع کرده وموجودات نزدیک بهم راازهم جدانموده تااین جدایی دلیل برجداکننده وآن پیوستگی دلیل بر پیونددهنده باشد،واین است معنی  ومن کل شیءخلقنازوجین لعلکم تذکرون».


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی