بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است

بر ساحل معرفت

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود گوشه چشمی به ما کنند
ادرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/barsahelmarefat/

وصیت پیامبر مهربانی دربارۀ عترت

يكشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۴ ب.ظ

وصیت پیامبر دربارۀ عترت

علامه مجلسی در بحار الانوار از کتاب کفایة الاثر روایت کرده به سندش از عمران بن حصین که رسول خدا صلی الله علیه و آله برای ما خطبه خوانده و سخنرانی کرده فرمود:ای گروه مردم من به زودی از میان شما می روم،و از دیده ها پنهان می شوم شما را را دربارۀ عترت خود به خیر و نیکی وصیت می کنم،در اینجا سلمان برخاست و عرض کرد:ای رسول خدا،آیا امامان پس از تو از عترت شما نیستند؟فرمود:چرا امامان پس از من به عدد نقیبان بنی اسرائیل هستند،نُه تن آنها از صلب حسین اند،و از ما است مهدی این امّت،که هر کس بدانها تمسّک کرده و چنگ زند به ریسمان خدا چنگ زده،به آنها تعلیم نکنید و چیزی نیاموزید که آنها از شما داناترند،و از آنها پیروی کنید زیرا آنان بر حق هستند و حقّ با آنها است تا هنگامی که در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند[1].

وصیت دیگری در این باره و پند و اندرز هایی دیگر

و از همان کتاب به سندش از زید بن ارقم روایت کرده که گفت:رسول خدا صلی الله علیه و آله برای ما سخنرانی کرده خطبه خواند و پس از حمد و ثنای الهی فرمود:ای بندگان خدا شما را به تقوای الهی وصیت و سفارش می کنم،آن خدایی که بندگان از او بی نیاز نیستند،زیرا کسی که به تقوا میل و رقبت داشت در دنیا زهد ورزد،و بدانید مرگ پایان راه جهانیان و بازگشتگاه باقیماندگان خواهد بود،و درمانده نکند مرگ را پیوستن گریختگان،اساس هر خوشی و لذّتی را در هم ریزد،و هر نعمتی را نابود کند،و هر شادمانی و سروری را در هم ریزد.

دنیا خانۀ نابود شدنی است و دنیائیان باید از آن کوچ کنند،دنیا در ظاهر شیرین و سرسبز است و برای خواهانش خود را آراسته،خدایتان رحمت کند از دنیا کوچ کنید به همراه بهترین توشه ای که با خود دارید،و از دنیا بیشتر از آنچه شما را به آخرت برساند نجویید،و ندوزید چشمان خود را به آنچه خوشگذران از آن بهره گیرند.

آگاه باشید که دنیا(با همۀ فریبندگیش)خود را به بیگانگی زده و پشت کرده و شیرین گشته و اعلام وداع کرده،آگاه باشید که آخرت فرود آمد و رو کرد و اعلام ورود نموده.ای مردم گویا من بر حوض کوثر درآمده ام،بنگرید چه توشه ای از سمت شما بر من وارد شود،و مردمانی هستند که در آن روز از نزد من به دور افتند،من(به درگاه خدا)عرض کنم:پروردگارا اینان از من و از امّت من بودند؟در پاسخ من گویند:هیچ می دانی آنان پس از تو چه کردند؟به خدا سوگند چندان پس از تو درنگ نکردند که به آیین گذشتگان خود بازگشتند.

ای گروه مردم شما را در بارۀ عترت و خاندان خود به رفتار خیر و نیکی سفارش می کنم زیرا آنان با حقّ هستند و حق با آنها است،و آنهایند امامان راه یافته پس از من و امینان معصوم،در اینجا عبدالله بن عباس برخاسته عرض کرد:ای رسول خدا امامان پس از تو چند نفرند؟فرمود:به عدد نقیبان بنی اسرائیل و حواریین عیسی،نُه نفر از آنها از صلب حسین هستند و از آنها است مهدی این امّت[2].

 



[1] کفایةالاثر،ص17

[2] کفایة الاثر،ص14.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی